Barkács Akkutöltő A 60-as Évekből

Szocialista BarkácsRealizmus – Házi gyártmányú akkumulátortöltő a múlt század 60-as éveiből

2008 Május 3

A szocialista hiánygazdaság azt jelentette hogy a keresett árucikk vagy nem volt kapható, vagy csak a kiváltságosok jutottak hozzá, vagy pedig olyan rossz minőségű volt hogy nem lehetett semmire se használni. Az itt ismertetett akkumulátortöltő valószínűleg a legelső kategóriába tartozik – mivel gyári nem volt kapható, házilag kellett előállítani, abból ami volt. Készítője alapos munkát végzett, a szerkezet mindent tudott amit kellett sőt még ma is működőképes ami
külön pirospont. Gondoljunk csak bele, hány ma használatos eszközünk
lesz használható 40 év múlva?

sss

A készülékhez az ötletet feltehetőleg ez, az Ezermester 1964 júliusi számában megjelent leírás adta. A képen látható Danuvia motorkerékpár egyébként akkumulátor nélkül is tökéletesen működött, az akku a fék- és parklámpa működtetéséhez kellett.

 

sss

A készülék elölnézetben

I. Kezelése

A bal oldalon fönt található kamrás kapcsoló elfordításával lehet a szerkezetet áram alá helyezni. A mellette található fekete színű forgatógombbal a töltőáram erőssége szabályozható, amely a jobb oldalon található műszeren ellenőrizhető. A műszer skálaja kettős, nem csak áram hanem feszültségmérésre is szolgál, ha az alatta levő nyomógombot megnyomjuk. Ez a funkció egyúttal az akkumulátor esetleges fordított csatlakoztatását is jelezte, mert ebben az esetben a műszer mutatója az ellenkező irányba mozdult el. A készülék 6 és 12 Voltos akkumulátorok töltésére alkalmas, a kettő között a középen lent található kétállású tumbler kapcsolóval lehet váltani. A töltőfeszültséget a kapcsoló alatt levő sorkapocsról lehet az akkumulátorra csatlakoztani, míg a készülék (és kezelője) biztonságáról a bal oldalon lent található biztosítékok gondoskodnak.

II. Felépítése

sss

Hátulnézet

A bejövő hálózati feszültség a hálózati kapcsolón és az olvadóbiztosítékokon keresztül a hálózati transzformátor primer oldalára kerül. A szekunder oldal két leágazással rendelkezik a 6 és 12 V-os akkumulátorokhoz szükséges kétféle töltőfeszültség miatt, a tumbler kapcsoló állásának megfelelően az egyik vagy a másik csatlakozik a szelén egyenirányító hídra (bal oldalon lent). Ez egy szelénlemezekből,
alátétek és érintkezők segítségével összeállított egység, teljesítményéről csak annyit hogy a mai modern félvezetőkből ugyanezt a Graetz-hidat gyufásdoboznyi vagy még annál is kisebb méretben meg lehet valósítani.

Az egyenirányított feszültség pozitív pólusa a középen látható toroid csúszóellenálláson keresztül (a töltőáramot hivatott szabályozni) a kimenetre csatlakozik, a negatív pedig a nyomógomb nyugalmi állapotában egy söntellenálláson és a vele párhuzamosan kapcsolt műszeren keresztül.
(árammérés)
Ha a nyomógombot benyomjuk (feszültségmérés), a söntellenállás lekapcsolódik, a negatív pólus közvetlenül a kimenetre kerül,
míg a mérőműszer egy előtétellenállással sorbakapcsolódva feszültségmérő üzemmódra áll át.




Minden vélemény számít!